کتب‌ مؤسسه قدر ولایت با محوریت ولایت و غدیر/«علی(ع) و فتنه‌­ها» را بخوانید

مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت با اشاره به آثار این مؤسسه در موضوع ولایت و امامت و ضرورت‌های تبیین و درک واقعه غدیر به تشریح محور آثار این موسسه پرداخت.

کتب‌ مؤسسه قدر ولایت با محوریت ولایت و غدیر/«علی(ع) و فتنه‌­ها» را بخوانید

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، احمد عطایی مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس در زمینه آثار برجسته این مؤسسه در موضوع ولایت و امامت و ضرورت‌های تبیین و درک واقعه غدیر و پرداختن به آنان به برخی سوالات پاسخ داد.

۱۰:۴۰  -  ۱۳۹۸/۵/۲۵

* ابتدا بطور خلاصه آثار منتشره شده مؤسسه در زمینه ولایت و شناخت حضرت امیر(ع) را معرفی کنید.

آثاری که مؤسسه در این زمینه منتشر کرده است را حول سه محور می‌شود دسته بندی و معرفی کرد: محور اول: شناخت مبانی ولایت و حکومت اسلامی است. در این محور به کتاب‌های «ولایت، کلید اعمال و ستون اسلام»، «قلمرو غدیر»، «ولایت دربیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب حکومت» و «جستاری در اندیشة سیاسی اسلام» می­‌توان اشاره داشت.

محور دوم: شاخصه­‌های حکومت اسلامی و ولایت فقیه است ـ در این محور کتاب‌های «هدیه الهی، مشخصه­‌های حکومت اسلامی و ولایت فقیه» و «مبانی فقهی مشروعیت قدرت سیاسی در اندیشه امام خمینی» منتشر شده است. محور سوم: معرفی شخصیت امام علی(ع) و وقایع و فتنه­‌های دوران آن حضرت است. در این محور کتاب‌های «علی(ع) مقتدر مظلوم»، علی(ع) و فتنه­‌ها»، ،علی(ع) گوهری که می‌­ماند» و «همه می‌پرسند علی(ع) پاسخ می­‌دهد» منتشر شده­‌اند.

 

* استقبال مردمی از این آثار منتشر شده چگونه است؟

استقبال از این آثار، خوب بوده است. کتاب «علی(ع) و فتنه‌­ها» به چاپ یازدهم رسید و در 28700 نسخه بیشترین استقبال را داشته است. کتاب «علی(ع) گوهری که می­‌ماند» در چاپ هشتم و در مجموع 36400 نسخه منتشر شده است. کتاب «علی(ع) مقتدر مظلوم» هم با چهار نوبت چاپ نشان دهنده استقبال از این کتابهاست.

* به مناسبت دهه ولایت و عید سعید غدیر، کدام یک از این کتابها را برای مطالعه و درک عمیق تر نصب امیرالمومنین علی(ع) به رهبری جامعه اسلامی، توصیه می‌کنید؟

اگر بخواهیم به صورت سیر مطالعاتی مسأله را مطرح و پاسخ بدهیم توصیه می­‌کنیم اوّل کتاب «علی(ع) و فتنه‌­ها» مطالعه شود چرا که در این کتاب کلیاتی راجع به فتنه، فتنه‌­های آخر حیات پیامبر و پس از رحلت آن حضرت و ویژگی‌های این فتنه‌­ها و نحوه برخورد حضرت امیر(ع) با آنها، سپس فتنه‌­های زمان به خلافت رسیدن حضرت علی(ع) و ویژگی‌های این فتنه‌­ها و نحوه برخورد حضرت با آنها، بررسی شده است. مطالعه کننده با این آگاهی‌ها می‌­تواند به کتاب دوم رجوع کرده و فهم عمیق نسبت به شخصیت حضرت و رفتار ایشان پیدا کند. کتاب دوم «علی(ع) گوهری که می­‌ماند» از دیدگاه‌های و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی است. توازن شخصیت حضرت، خصوصیات حضرت، خصوصیات حکومت حضرت، شجاعت و اخلاص و سازش ناپذیری حضرت، قاطعیت و اجرای حدود الهی، اقتدار و مظلومیت توام با هم، معیارهای اسلامی در باب مسئولیت‌های اجتماعی، همچنین واقعه غدیر به عنوان اثبات شاخص‌های اسلام درباب مدیریت جامعه و اثبات کننده فضایل حضرت علی(ع) از جمله مباحث مهم این کتاب است.

* از مجموع این آثار منتشر شده، چه پیام مهم و جدی را برای انقلاب اسلامی و تداوم آن می­توان دریافت کرد؟

بنظر بنده، مجموعه آثار منتشر شده، چند پیام تأثیرگذار و سرنوشت­ ساز برای انقلاب اسلامی دارد که الحمدالله تا کنون با درایت کم­ نظیر و بصیرت محورِ امامین انقلاب، در سطح خوبی در نظام رعایت و بعضاً نهادینه شده است. امّا حجم جنگ روانی و رسانه ­ای دشمن بسیار وسیع است و بایستی هر چه بیشتر به این پیام‌ها توجه داشت:

ـ ضرورت شناخت و اطاعت از ولایت و پیوند عاطفی و معنوی و الهیِ عمیق آن با مردم و تداوم آن که در ولایت فقیه تجلّی یافته است.

ـ ضرورت شناخت فتنه­‌ها و تعمیق بصیرت و داشتن تحلیل دقیق برای عبور از فتنه‌­ها و فتنه گران، دشمن شناسی و چگونگی رفتار با دشمنان در شرایط مختلف.

ـ غدیر به مفهوم ضرورت حکومت صالحان و پاکان دین محور و انتخاب چنین اشخاصی برای مسئولیت‌های جامعه و انتصاب‌های شایسته محور از سوی آنان است.

ـ غدیر تبیین شرایط و بایسته­‌های رفتار حاکمان و مسئولان نظام دینی اسلام ناب محمدی(ص) با مسائل داخلی و بین‌­المللی است.

* آیا برای گروه سنی کودک و نوجوان هم آثاری در این موضوع منتشر نموده­‌اید؟

بله، آثاری منتشر شده‌­اند که شاخص­‌ترین آن کتابی است با نام «هدیه آسمانی» این کتاب در سه بخش تألیف شده و آگاهیهای لازم را با ذکر روایت، حکایتها و مصداق‌های آن با زبان ساده به نوجوانان ارائه می­‌کند.

در بخش اوّل: ضرورت حکومت اسلامی و اولین حکومت بنا شده توسط حضرت رسول اکرم(ص) بررسی شده است.در بخش دوم: واقعه غدیر خم و ضرورت تداوم حکومت نبوی با حاکمیت علوی و دلایل آن، بررسی گردیده است. در بخش سوم: ارائه حاکمیت نبوی و علوی در ولایت فقیه، دلایل آن، شرایط ولّی فقیه بررسی و ارائه شده است. این کتاب تصاویر متناسب و متعدد چهار رنگ دارد که به جذابیت و فهم مطالب افزوده است. این کتاب شش نوبت و در 31100 نسخه چاپ شده است.

* ممنون برای زمان اختصاص داده شده به این گفت‌وگو

ما هم از اهتمام جنابعالی به تهیه این گزارش و معرفی کتاب‌های امین و سالم به مردم تشکر می­‌کنیم.